Sports Lady®

Sports Lady®

16.12.2011

Find it, fix it, leave it - Osteopatian ihanuus

Olen vuosikaudet vältellyt hierojia ja osteopaatteja, vähän kuin hammaslääkäriäkin joskus. Olen aiemmin täällä kirjoittanutkin siitä, että olen etsinyt hyvää hierojaa tai hyvää kehonhuoltomenetelmää. Sitä ei ollut toistaiseksi tullut vastaan, ja tähän mennessä olin pärjännyt ilmankin. 


Hanna kuntoon projektiin kuuluu myös kehonhuolto. Sitten kun olin reväyttänyt molemmat olkapääni (toisen viime talvena ja toisen tänä syksynä) ja salilla treenaaminen alkoi muutenkin olla hankalaa, ryhdistäydyin ja menin ystäväni neuvosta osteopaatille. Sain häneltä Jere Linja-ahon yhteystiedot ja ensimmäisen kerran kävin Jerellä marraskuun puolivälissä. Jere on aivan loistava. 


Kolme kertaa käytyäni huomaan jo muutoksen. Ensimmäisen kerran jälkeen keho meni vähän jopa ylikierroksille käsittelystä ja olin muutaman päivän puolikuntoinen ja vähän flunssaisen oloinen. Joka paikkaan sattui. Teki mieli lyödä hanskat tiskiin, tämä ei vaan sovi minulle. Toisen kerran jälkeen olo oli jo aivan erilainen. Ja kolmannen kerran jälkeen olo vain paranee.. Ja treeni kulkee. Eilen tein GB:llä rinta/ojentaja/olkapää treenin ja sanotaan että en aikohin ole saanut tällaista tuntumaa ojentajiin. Loistavaa!


Mitä on osteopatia?
Osteopatiassa keskitytään kehon toiminnan ja rakenteen yhteistoimintaan. Sairaudet tai vammat sekä erilaiset traumat ja rasitustilat jossain kohtaa kehoa voivat aiheuttaa ongelmia myös muualle kehoon. Osteopaatti ei hoida vain oiretta vaan yrittää aina löytää ongelman varsinaisen syyn. Hoidossa käsitellään kehoa kokonaisvaltaisesti rytmisin liikkein jotka koostuvat erilaisista pehmytkudosten käsittelytekniikoista sekä nivel- ja nikamakäsittelytekniikoista. 


Osteopatian hoitofilosofia tiivistyy osteopatian kehittäjän A.T Stillin (1828-1917) lauseeseen: ”FIND IT, FIX IT, LEAVE IT”. Eli etsitään vika ja korjataan se jonka jälkeen annetaan kehon itseparantavien voimien hoitaa korjaaminen. Osteopaatti toimii tavallaan kehon virittäjänä.


Lainasin tämän tekstin Jeren sivulta. Täältä voit lukea lisää. 


kuva: www.jerelinjaaho.com

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti