Personal Trainer Hanna Antti-Poika

Personal Trainer Hanna Antti-Poika

23.9.2016

7+1 pahinta "terveellistä ruokaa"


Minulta usein kystään millainen oma ravitsemusfilosofiani. Syön puhdasta ruokaa, valmistan ruoat ja mehut itse. En käytä pakasteita tai puolivalmisteita, ostan tuoreita raaka-aineita. Vältän myös maitotuotteita, lisäaineita, kaikkea prosessoitua ruokaa ja monia muita terveydelle epäedullisia valmisteita, joista ajattelin nyt kirjoittaa. Lehdet ja mainokset pursuavat mainoksia "terveellisistä ruoista" ja ateriankorvikkeista. Valitettavasti kaikki ne eivät ole terveellisiä vaihtoehtoja tai ravitsevia vaihtoehtoja. Monet valmistajat markkinoivat tuotteitaan painonpudotusta tukeviksi tuotteiksi ja terveellisiksi tuotteiksi, mutta totuus on jotain aivan muuta. Monissa näissä tuotteissa on merkintää "sokeriton" tai "sydänystävällinen" tai "rasvaton" tai "light". Kuitenkin monet tällaiset tuotteet sisältävät sokeria, erilaisia kemikaaleja ja makeutusaineita, jotka  eivät ovat eduksi terveydelle. Itse vältän kaikkia tällaisia valmisteita ja pitää muistaa se, että kun ruoka on prosessoitua, parhaat ravintoaineet ovat siitä jo silloin tuhoutuneet.

Suosittelenkin aina täyttämään lautasen oikealla ruualla, siinä on vitamiinit ja kivennäisaineet vielä tallella. Ja lukemaan tuoteselosteen huolella. Mitä lyhyempi tuoteseloste, sen parempi. Ja mitä pidemmälle päiväys ruoassa menee, sen epäedullisempi se on terveydelle. Näin ajattelen itse. Mutta kuitenkin syömisessä on hyvä pitää mielessä, että kohtuus kaikessa. Toki myös saatan joskus ostaa pullon kivennäisvettä, tai kaupan protskupatukan, mutta näitä tapahtuu muutaman kerran vuodessa. Tai valitsen kahviin soijamaidon, jos muuta "maitoa" ei ole tarjolla. Usein juon kuitenkin kahvin sitten mustana. Toki kun alkaa miettimään eri ruokia ja tuotteita, on varmasti jokaisessa jotain "vikaa". Muutama vuosi sitten, kun perehdyin asioihin enemmän, olin tulla hulluksi. Mitä uskaltaa enää syödä. Mieltä vaivasi pitkään pelko siitä, että ei syö oikein. Viimeisten vuosien aikana olen rauhoittunut näiden asioiden suhteen, ja motto "kohtuus kaikessa" on mun mielestä hyvä ohjenuora. Stressi kuitenkin on keholle yhtä paha terveysuhka kuin kehon happamuuskin.

1. Kivennäisvesi
Kivennäisvesi on maitotuotteiden ja punaisen lihan lisäksi yksi ruokapöytiemme pahiten kehoa hapattavista tuotteista. Hapan keho on alttiimpi viruksille, ja jopa vakavammille sairauksille kuin syöville. Pullotettu vesi on maailman nopeimmin yleistynyt juoma. Se aiheuttaa myös vakavia ympäristöhaittoja: muovia joutuu entistä enemmän jätemaahan ja vesien pullottaminen rasittaa luonnonvesilähteitä. Myöskään terveysväittämillä myydyt maustetut kivennäisvedet eivät ole terveyttä edistäviä. Niissä on usein paljon sokeria ja lisäaineita. Terveellisempi vaihtoehto on maustaa (suodatettu) vesi itse sitruunalla tai kurkulla.

2. Margariini
Margariinin haitoista on kohistu jo pitkään sosiaalisessa mediassakin. Prosessoitu valmistustapa ei tee "kevyemmästä" levitteestä terveellistä. Parempi vaihtoehto Oivariinille on luomuvoi. Tai sekoita blenderillä oliiviöljystä ja luomuvoista itse keveyempää levitettä.

3. Gluteeniton / sokeriton / rasvaton
Näillä väittämillä myytävät tuotteet ovat juuri epäterveellisimmästä päästä. Gluteenittomuus on nykyään hitti, mutta prosessoidut gluteenittomat tuotteet eivät välttämättä ole terveyttä edistäviä. Väittämät eivät myöskään merkitse mitään, ne ovat markkinointia tuotteille. Lue tuoteseloste aina hyvin. Näissä tuotteissa saattaa olla paljon sokeria, lisäaineita, säilöntäaineita ja muita kemikaaleja, jotka johtavat ruuansulatus- tai muihin terveydellisiin haittoihin. 

4. Light limut ja energiajuomat
Light limut ovat täynnä makeutusaineita ja väriaineita. Energiajuomat taas sisältävät paljon sokeria/makeutusaineita/lisäaineita ja saattavat myös sisältää sokereiden tuottamia alkoholeja, mitkä on linkitetty syöpään. Parempi vaihtoehto on nauttia hyvä espresso tai kahvi (valitse luomua! peruskahvit sisältävät valtavasti torjunta-aineita!), viherjuoma tai lisätä vihreä tee jauhetta smoothieen.

5. Kaupan appelsiinimehu
Ruokakaupan appelsiinimehuissa ja monissa muissa "terveellisissä" mehuissa on paljon sokeria ja lisäaineita. Siinä ei juurikaan ole kivennäisaineita tai vitamiineja, koska se on usein tehty kuumentamalla. Tämä prosessointi poistaa kaikki ravintoaineet mehusta. Parempi vaihtoehto on mehustaa kotona itse!

6. Soija ja tofu
Soijaa kovasti hehkutetaan terveyssyistä, mutta itse olen välttänyt jo vuosia soijatuotteita. On olemassa kahta eri soijaa, käynyt, eli fermentoitu soija sekä käymätön versio. Fermentoidusta soijasta saadaan misoa ja soijakastiketta sekä muita tuotteita joita käytetään vain aasialaisessa keittiössä. Näissä tuotteissa koko soijapapu käytetään hyväksi, ainoastaan rasvat ja proteiini erotetaan pavusta. Sitten taas soijamaito, -jugurtti ja -juusto, tofu sekä kaikki lihankorvikkeet kuten tofumakkarat, -pihvit ja soijarouhe on tehty käymättömästä soijasta. Näillä tuotteilla sanotaan olevan suuria haittavaikutuksia. Terveysongelmat joiden sanotaan johtuvan soijasta, liittyvät ravitsemuksellisiin puutteisiin, ruuansulatuskanavan ongelmiin, lapsettomuuteen, immuunijärjestelmän häiriöihin, kilpirauhasen toiminnan häiriöihin, sydänsairauksiin ja syöpään. Eli mitä prosessoidumpaa soija on, sitä epäselvempää on se miten se vaikuttaa terveyteemme.

7. Rypsiöljy
Rypsiöljypurkit kehotan poistamaan kaapeista ensimmäiseksi, kun valmennettavien kanssa puhumme hyvistä rasvanlähteistä. Kasvisöljyt (rypsi/rapsi/soija/auringonkukkaöljy) ovat ravinnoksi kelpaamatonta tavaraa. Niistäkin voisi kirjoittaa ihan oman postauksensa. Ne häiritsevät aineenvaihduntaa ja sisältävät elmistölle haitallisia aineita. Rypsiöljy vielä säilytetään vaaleassa muovipuollossa, jolloin rasva pääsee myös härskiintymään paremmin. Parempi rasvan lähde on oliviiöljy, jossa kannattaa valita kylmäpuristettu tai extra virgin vaihtoehto. Valitse tumma lasipullo ja avaamisen jälkeen säilytä se suojattuna. Suosi luomua ja tarkista, ettei öljy sisällä GMO-valmistusaineita. Oliiviöljyn lisäksi suosin kookosöljyä, MCT-öljyä ja XCT-öljyä.

8. Protskupatukat ja proteiinijauheet
Ensinnäkin, normaalisti liikkuva ihminen ei tarvitse proteiinilisiä. Niitä myydään erilaisin terveysväittämin tukemaan harjoittelun hyötyjä. Ylimääräinen proteiini ei muutu lihasmassaksi vaan varastoituu elimistöön energiaksi, joka viime kädessä muuttuu rasvaksi. Kaupoissa myytävät patukat ja jauheet sisältävät paljon erilaisia lisäaineita ja makeutusaineita. Toki on olemassa myös parempia luomuversioita, jotka eivät ole terveydelle haitallisia. Etenkin paljon liikuntaa harrastavan on vaikea välttyä proteiinipropagandalta. Mainostajat vetoavat taitavasti tunteisiin kertomalla, että treenin teho menee hukkaan, ellei heti harjoituksen jälkeen saa riittävästi proteiinia. Oikea ruoka on aina oikeaa ruokaa, ja sitä saa määrällisestikin syödä enemmmän suhteessa pieneen protskupatukkaan. 

Varmasti teille tuttua asiaa, mutta kertaus on aina joskus paikallaan. Parasta kuitenkin on se, että voi elää rauhassa näiden asioiden kanssa panikoitumatta sen enempää. Kohtuus kaikessa kuitenkin. Ihanaa viikonloppua!

22.9.2016

Voi kommentti!


Toivottavasti teillä on ollut hyvä viikko. Mun oli pakko vielä palata tänne kirjoittamaan. Olen parannellut vilustumista eilisen ja tämän päivän. Eilen aamupäivän jälkeen kotiin tullessani olin aivan dööd. Mittasin kuumeen ja oli lämpöä. No yritin levätä niin paljon kuin lapsiperheen äiti nyt levätä voi, ennen illan tuntia. Tänään oli onneksi päivä vapaa ohjauksista ja vain illalla tunti. Oli mahis levätä. Oon vetänyt tänään kahdet päikkärit, pysynyt ruokavaliossa (vaikka nyt täytyy myöntää että tekee hulluna mieli jotain hyvää!) ja juonut paljon vettä. Niin ja käynyt vetämässä illan tunnin. Ja olen hengissä ja olokin on jo ok. 

No tänään on ollut aikaa säätää blogin asetusten ja nettisivujen kanssa. Ja mitä huomasinkaan! Vaikka kuinka monta julkaisematonta kommenttia. Te varmaan olette ajatelleet, että kyllä on ihme Hanna kun ei kommentteja julkaise. Ja mä olen ajatellut, että onpa ihme kun kukaan ei kommentoi. Kommenttien tarkistus on jotenkin mennyt päälle, mutta niistä ei ole tullut mitään ilmoitusta minulle, kun olette laittaneet kommentin. Voi pahoittelut ja nyt osa kommenteista on julkaistu ja lupaan vastaillakin. Ja poistin niiden tarkistuksen. Jälleen kerran. Eli vapaata keskustelua todellakin toivotaan tänne. 


Hyvää yötä ja nyt nukkumaan!


Snapchat @sportsladyh
Instagram @sportsladyh
Twitter @sportsladyh
Facebook

21.9.2016

Kiristelyä ja vilustumista



Viikko on käynnistynyt täällä ihan perus meiningeillä. Aamuisin joko vihermehu, tai tämä loistavaksi todettu ja aineenvaihduntaa parantava shotti (resepti löytyy täältä). Töitä ja perusarkea lapsen kanssa.




Maanantaina mulla oli liian vähän päällä ja se kostautui pienellä vilustumisella. Aamun kaksi ensimmäistä asiakasta oli ulkona, eikä sitä osaa näköjään asennoitua tähän tulevaan kylmyyteen. Varsinaisesti kipeä en ole ollut oikeastaan sen jälkeen, kun hommasin viime talvena mehukoneen ja aloin käydä avannossa. Tätä pientä vilustumista olen sitten lääkinnyt runsaalla vedenjuonnilla ja nukkumisella. Se on yleensä paras lääke. Eilen vielä jaksoin porskuttaa eteenpäin ja olo oli ihan jees. Fillaroin uimahalliin ja uin kilsan. Nyt on sääli, kun stadikkakin meni kiinni. Pitkät matkat on uitava hallissa, mutta järveen on kyllä ihana pulahtaa. Ja mitä kylmempi vesi, sen parempi. 



Maanantaina aloitin (en nyt voi sanoa dieetin, sillä ruokavalio ei tule muuttumaan mitenkään) pienen kiristelyn, koska juhlat lähenevät. Ruokavalio on muutenkin niin perus terveellisellä mallilla, että sitä ei tarvitse muuttaa. Ehkä viime aikoina olen syönyt kuitenkin aika paljon leipää ja voita ja jäätelöä parina päivänä viikossa, ne jäävät pois. Karkkeja tai herkkuja en juuri ole aikoihin syönyt. Ehkä jos kylässä on tarjottu, niin en ole kieltäytynyt. Mutta nyt seuraavien viikkojen aikana joudun niistä kieltäytymään ja olen muutenkin tiukasti juhliin asti. Neljä kiloa se on jo keväästä tippunut, vaikka en oikeastaan ole dietannut. No mitä se oikeastaan ilostuttaa, jos paino tippuu vielä kilon tai pari.. Ei ehkä oikeasti sillä ole merkitystä, mutta henkisesti. Se että 40 tulee mittariin. Käyn varmaan samoja juttuja läpi, mitä moni muukin pyöreitä täyttävä. On sitäpaitsi ihanaa, että aineenvaihdunta on vihdoin kaikkien vuosien vastoinkäymisten ja stressin jälkeen tasaantunut ja elämä on mallillaan. Siinä kai jo yksi hyvä syy juhlia synttäreitä. Että elämä tuntuu olevan balanssissa myös kehon suhteen. Sanotaan, että keho seuraa mieltä noin pari vuotta perässä.. Tämän kyllä allekirjoitan.

Niitä juhlia täälläkin pohdiskelin keväällä. Mitä sitä keksisi ja mitä sitä haluaisi. Olisiko juhlimatta vai lähtisikö matkalle? Päädyin järjestämään juhlat perheelle ja ihan lähimmille ystäville. Paikka on varattu luonnonhelmasta. On rantasauna ja järvi. Rento meininki. Ei korkkareita tai mekkoja, rento mukava vaatetus missä kukin parhaiten viihtyy itse. Rakkaat ihmiset, saunaa ja järveä, laulua, naurua, ruokaa ja juomaa. Ja lapset tottakai tervetulleita. Se on jokaisen oma asia miten juhliaan haluaa juhlia, mutta itselle kun lapsi on maailmassa se kaikkein tärkein juttu, on tärkeää että hänkin on mukana viettämässä tätä juhlaa. Olen aina ollut sitä mieltä, että lapset ovat tervetulleita juhliin. On sitten kyseessä häät tai mitkä tahansa juhlat. Ja täällä onkin kovasti mulle suunniteltu jotain ohjelmanumeroa, joka sitten juhlissa esitetään :) Tässähän se arki on mennyt. Töiden ja arjen lisäksi nettisivuja vääntäessä ja juhlia suunnitellessa. Vaikka vähän meinaa vilustuttaa niin kyllä se tästä! 

18.9.2016

Ota koppi


Mitä enemmän olen viime vuosina huoltanut kehoa, sitä paremmin olen voinut. Method Putkisto ei suotta ole saavuttanut kansainvälistä mainetta kehonhallinnan ja liikkeen harjoitusmenetelmänä. Siinä keskitytään dynaamiseen syvävenyttelyyn ja syvähengitykseen. Menetelmän avulla olen saanut työkalut itsenäiseen harjoitteluun enkä ole joutunut käymään hierojalla enää vuosiin. Method Putkisto ohjaajana annan myös työkalut asiakkailleni itsenäiseen harjoitteluun. 

Huollan kehoa päivittäin. Jonain päivänä saatan venytellä vartin, toisena päivänä yli tunnin. Enkä ole koskaan voinut paremmin. Tasan kuukausi aikaa siihen kun 40 pärähtää mittariin. Ja todella voin sanoa, että nelikymppisenä olen elämäni kunnossa. Olen koukussa venyttelyyn. Olotilan todella huomaa, kun sitä ei ole tehnyt tai kun keho on jumissa. 

Mitä jos sinäkin lisäisit kehonhuoltoa ja venyttelyä viikkorutiiniisi? Heitän pallon nyt sinulle. Ota koppi! Lupaan, että voit 100% paremmin ja kehosi muuttuu myös ulkoisesti, kun alat huolehtia siitä myös venyttelyn avulla. 


Ota yhteyttä ja pyydä tarjous liikuntapäivästä, tapahtumasta tai ryhmäliikunta-tunnista. Räätälöin liikuntapalveluja juuri teidän yrityksenne tai työyhteisönne tarpeisiin. Method Putkisto menetelmää hyödynnän myös PT-asiakkaideni harjoittelussa. Pari paikkaa vapaana ohjattaville. Kysy lisää hanna@sportslady.fi!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!